Suomalainen torppaa usein maahanmuuttajan yrityksen puhua suomea
Maahanmuuttajat eivät saa Suomessa useinkaan hyvää palvelua suomen kielellä. Moni ulkomaalaistaustainen vaihtaakin suoraan englantiin, sillä englanniksi saa monesti tavallista parempaa palvelua.
Huonosta palvelusta ei ole menty oikeuteen asti, mutta syrjintätapauksia, joissa vähemmistön edustaja ei ole päässyt edes ravintolaan, on käsitelty Suomessa viime vuosina oikeudessa keskimäärin parisenkymmentä vuodessa.
Vähemmistövaltuutettu Johanna Suurpää ei kuitenkaan ihmettelisi, vaikka maahanmuuttajia palveltaisiin huonosti suomen kielellä.
- Jos ulkomaalaisia ei ylipäänsä haluta edes nähdä ravintolan sisällä, voi hyvin olettaa, että ravintoloiden henkilökunnilla on myös ennakkoluuloja ja ennakkokäsityksiä. Ne voivat johtaa siihen, että jotain henkilöä ei palvella yhtä hyvin kuin toista, Suurpää sanoo.
Lain mukaan kaikkia asiakkaita pitää kuitenkin palvella yhdenvertaisesti. Huono kielitaito ei saa johtaa huonompaan asemaan.
Vähemmistövaltuutetun Johanna Suurpään mielestä maahanmuuttajalle täytyisi antaa mahdollisuus puhua suomea.
- En suosittele englanniksi vaihtamista, jos asiakas aloittaa suomeksi. Monestihan ulkomaalaiset puhuvat hyvää suomea, me emme vain ole niin tottuneita siihen.
YLE Uutiset / Reeta Salminen
Ausländer (hier wohl im Zusammenhang Asylanten?) bekommen keinen guten Service, wenn sie versuchen, Finnisch zu reden und wechseln lieber auf Englisch. Zwar sind es nur kleine Diskriminierungsfälle, in denen sie z.B. in ein Restaurant nicht reingelassen werden. Die Minderheitenbeauftragte Johanna Suurpää wundert die Lage nicht. Restaurantpersonnel kann Vorurteile haben und bedient einige schlechter als andere. Schlechte Sprachkenntnisse dürfen jedoch keine Diskriminierung verursachen. Lt. Suurpää sollte man Ausländern die Möglichkeit geben, sich auf Finnisch auszudrücken. Sie rät davon ab, von Finnisch auf Englisch zu wechseln. Viele Ausländer sprechen gut Finnisch, wir Finnen haben uns nur noch nicht daran gewöhnt.
Etwas unklar geschrieben, um welche Fälle es sich eigentlich handelt. Lediglich, dass selbst das Personnel auf Englisch wechselt (passiert mir persönlich kaum noch, aber viele Bekannte haben davon berichtet) - ist eigentlich kein schlechter Service (bzw. nicht schlechter als sonst) in diesem Sinne. Oder dieser panisch-skeptischer Blick, als ob man grün wäre, drei Augen hätte und een Antennchen. Den kenn ich gut, auch wenn es nur selten passiert. Der letzte Satz sagt alles.
Die Kommentare ebenfalls, z.B. das Finnen auf Englisch wechseln, um Missverständnisse zu vermeiden weil (schon wieder) Finnisch sowas von unlernbar wäre
